失われた全ての記憶を讃えるために

Hymn for the Void

  • Year:2022
  • Area:

    京都市京セラ美術館

    Kyoto City KYOCERA Museum of Art

     

    2022.1.28 ~ 2022.2.13

     

    金子未弥× 有限会社丸重屋

    Kaneko Miya ×MARUSHIGEYA CORPORATION

    KYOTO STEAM 2022 国際アートコンペティション制作作品

    共同制作をする有限会社丸重屋さんは、都市の建造物に潜むさまざまな傷や損傷を見つけ出します。発見された損傷の状況から、修繕や建て替えが行われるそうです。傷は表面に現れていなくても見えない部分で進行しているというのは、どことなく人が記憶を失っていく過程に似ているようでもあり、見えない傷を記録する行為は、まるで誰にも忘れられないように記憶を留めているかのような印象を抱きました。

    丸重屋さんが発見する傷が忘却の可能性を秘めているとしたら、というささやかな連想から、全ての人に忘れられてしまった建造物について想像してみました。もしかしたら世界には人が存在を忘れてしまい、誰も知らないうちに崩壊してしまったり、誰の記憶にも残っていない建造物があるかもしれません。誰にも忘れられないように記録された傷は、まるで建造物に潜む失われた記憶の亡霊のように、忘却の可能性を暗示します。それは失われた場所の記憶を朧げに浮かび上がらせるのかもしれません。

     

    MARUSHIGEYA CORPORATION who co-created the project, finds various scars and damages hidden in urban buildings. They repair or rebuild based on the damage discovered. The fact that even if the damage does not appear on the surface, it is developing in areas that cannot be seen is somewhat similar to the process of people losing their memories, and the act of recording invisible damage gives the impression that the memories are being stored so that no one will ever forget them.

    From the modest association that the wounds that Marujuya discovers have the potential to be forgotten, I tried to imagine a structure that has been forgotten by all. Perhaps there are structures in the world that people have forgotten exist and have collapsed without anyone’s knowledge or anyone’s memory. Scars recorded so that no one forgets them, like the ghosts of lost memories lurking in a structure, imply the possibility of oblivion. It may bring up vague memories of lost places.